התיחסות לתלונות עקב מצוקה

פעמים רבות הבעל, האישה, הילד, מתלונן ומקטר שרע לו במצב הנוכחי.

הבית לא נוח, מקום העבודה, התנהגות הילד, המצב הכלכלי וכ'ו וכ'ו.

מעבר להשתדלות במתן עצה לשיפור המצב ( אם שייך), כמדומני שהרבה פוסחים על שלב חשוב ביותר והוא שלב האמפטיה והעידוד, אם אינני יכול לעזור ולכן אני אומר :" תפסיק לקטר, אין מה לעשות" או שאני כועס ותוקף:" אוף את משגעת אותי עם התלונות שלך" , התחושה של המתלונן- לא מבינים את הקושי שאני עובר , לפעמים התחושה היא גם : "הוא לא אוהב אותי, כי אם כן, הוא היה מתאמץ לעודד ולנחם אותי. ישנה פרשה בתורה  המדריכה אותנו כיצד להתנהג במצבים דומים. בפרשת ויצא פרק ל' פסוק א' מסופר על רחל שהיתה עקרה שנים רבות היא בכתה ליעקב ואמרה:

" הבה לי בנים ואם אין, מתה אנוכי", מה הייתה תשובת יעקב? " ויחר אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלוקים אני, אשר מנע ממך פרי בטן"?!

כתוב במדרש רבה:" אמר לו הקב"ה כך עונים את המעיקות ( הסובלות)?! חייך שבנייך עומדים לפני בנה". הסוף היה שכל האחים עמדו לפני  יוסף ובאו לבקש אוכל. לכאורה באמת יעקב אבינו לא היה יכול להועיל לרחל, אז מדוע הקב"ה כעס עליו?

נכון שאין לו פיתרון, אך במקום לכעוס הוא היה צריך להקשיב, לעודד ולנחם את רחל.

סיפור מאלף- זכורני לפני כ-20 שנה כשזכיתי לשמש בבית דינו של הרב קרליץ שליט"א.הגיעה פעם אישה מבוגרת והתחילה לצעוק בקולי קולות באידיש. שאלתי מישהו  מה היא אומרת והוא הסביר שהיא אומרת שרוצים להרוג אותה ושהחתן שלה גנב לה כסף, לאחר מס' שאלות הרב קרליץ תפס שאין שום אמת בדבריה והיא פשוט חולה במחלת הרדיפה. הרב קרליץ הרגיע, עודד וניחם אותה.

כשהיא סוף סוף הלכה, כולם נשמו לרווחה. לדאבוננו שוב הופיעה למחרת ופתחה בצעקות נוראות, היו רבנים שביקשו ממנה ללכת , אחד הציע להזמין משטרה.  לפתע הרב קרליץ יצא מהחדר, עמד לפניה והרגיע ועודד כמו אתמול. יום יום היא הופיעה במשך שבועות ולמרות שכולם כבר התפוצצו, הרב קרליץ תמיד יצא אליה והרגיע, היה תור ארוך של אנשים שבאו לשאול שאלה והיא עיכבה את כולם, שום דבר לא גורם לדחות יהודי שבור…

רבות זכיתי ללמוד מהרב קרליץ בהלכה, אך כמדומני שלא פחות למדתי במידות.

לענייננו, כמובן שלא נדרש מכל אחד להתנהג לכל אדם כמו הרב קרליץ, אך לפחות להשתדל בבית להתנהג כלפי הבעל, האשה, הילדים  ביחס כזה, יחס מרחם, תומך,מרגיע ומעודד, כידוע שהבית הוא בית הספר מס' 1 בעולם להקניית מידות טובות, נשתדל להבין האחד את מצוקת השני ולעודד ובע"ה תקויים בנו הבטחת חז"ל ש"כל המרחם על הבריות, מרחמים עליו מן השמיים"

הרב אביאל עמשלם שליט"א
יועץ נישואין וחינוך ילדים "זיו התורה"

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

סגור לתגובות.