זכו – שכינה ביניהם

הגמרא מביאה את דבריו של רבי עקיבא: "איש ואשה, זכו שכינה ביניהן, לא זכו – אש אוכלתן". ועל כך רבים שואלים מדוע יש זוכים ויש שלא? האם זכיה זו תלויה במזל, בגורל או בדבר אחר? וכיצד ניתן להגיע לזכיה זו?

שמעתי מהרב שמחה כהן, ש'זכו' ניתן לפרש גם מלשון 'זיכוך'. אם זיככו את עצמם במידות – יזכו שתהיה שכינה ביניהם, וממילא תהיה הברכה שרויה במעונם. אמנם, אם לא זיככו עצמם במידות, אש המחלוקת אוכלתן.

אין זוג ש'סתם כך' מסתדרים. אם מסתדרים, הוכחה היא שיש בניהם ויתור, הקשבה, סבלנות, חסד ונתינה. נתקלתי רבות בטענות כמו: 'בעלי לא מתיחס אלי', וכן להיפך. לא-פעם, לאחר שיחה ארוכה התברר שהבעל עוזר לאשתו הרבה בבית, אז מה היא רוצה למעשה? התשובה היא, שמעבר לעזרה בעניני הבית, יותר חשוב ונחוץ לאישה שבעלה יקשיב לה, ישוחח איתה, ויגלה ענין בנושאים שמדאיגים, מעיקים עליה, או משמחים אותה.

השיחה וההקשבה מעניקים תמיכה, חיזוק ובריאות הנפש, יותר מכל עזרה. גם לבעל חשוב מאוד שאשתו תתעניין איך עבר היום, איך נגמור את החודש בתקוה, איך נעזור לבן, איך נעודד את הבת. שיחות כאלו באווירה בונה, ערכם עצום לשני בני הזוג, תמיד יש משפיע ומושפע, תומך ונתמך.

בכל הקשבה והתעניינות יש מרכיב חשוב של עבודת המידות, וכל עבודה כזו מחזקת את הקשר הנכון והרצוי בין בני הזוג.

חוקרת אמריקאית שהקדישה כל חייה למחקרים, כתבה: "הנישואין בעולם המערבי דומים לקומקום רותח שהורידוהו מעל גבי האש, והוא אט אט מתקרר"… כך נראים לא-עלינו כאשר המטרה היחידה 'שיהיה לי טוב ונוח'. אך כאשר חיים על פי השקפת היהדות, כאשר הקו-המנחה הוא עבודת המידות – אזי אין כל חשש מהדברים האמורים. ההיפך הוא הנכון!!! באופן שכזה, הקשר הוא קשר לב אמיתי וכנה, קשר שהולך ומתהדק.

³

חשוב להדגיש פן נוסף בעבודת המידות, והוא הדוגמא האישית לילדים.

ידוע כי ילד מושפע ממראה עיניו, הרבה מעבר למה שמשמיעים לו. ילד שרואה הורים שדואגים זה-לזה בכנות, מוכנים לוותר וכיו"ב, אין ספק שהוא יתחנך הרבה יותר טוב מילד שראה את ההיפך. הדוגמה האישית הטובה שראה הילד בצעירותו, תסייע ותקל עליו בשנות נישואין.

רבותינו אומרים שהבית הוא עבורנו 'בית-חרושת' לתיקון המידות, שלנו ושל ילדינו. הבה נתאמץ להקשיב, לתמוך, לעודד, לעזור, לסייע, ו…לוותר, כי החסד האמיתי מתחיל בבית, וכך נגרום לשכינה הקדושה שתשכון בבתינו מתוך שפע ברכה וטובה.

הרב אביאל עמשלם שליט"א
יועץ נישואין וחינוך ילדים "זיו התורה"

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

2 תגובות על זכו – שכינה ביניהם