טיפים לחופש הגדול

ראשית, לצאת לחופש בלי תיכנון, זה כמו להופיע על במה בלי להתאמן.
ילדים טובים בלי סדר יום יכולים להיות הכי "רעים" וכן ילדים הכי "רעים" עם סדר יום מסוגלים להיות הכי טובים, השאלה המרכזית- האם אנו כהורים דואגים למלא את סדר יומם בתוכן מעניין. גם בחופש חשוב להגדיר מראש שקמים עד… ( תלוי בגיל וכן אם מדובר בבנים החייבים בתפילה או בבנות)
לאחר שמתלבשים מתפללים ( לא יותר מאשר בביה"ס). לאחר התפילה אוכלים ארוחת בוקר.
לדעתי, בכל יום חייבים להשקיע בעבודת יצירה שונה. הילדים יחכו לזה ויהיה להם בשביל מה לקום בבוקר. ישנן חנויות לממכר חומרי יצירה בגיוון עצום, בזה אסור לחסוך. התנאי לפני שמתחילים לעבוד, הבית חייב להיות מסודר ונקי. כל ילד עוזר במשהו. אם יש בנות בתיכון, רצוי לשכנע אותן שיהיו כעין מדריכות לקטנים. זה יגבש את המשפחה. גם יחנך את הגדולים לתת ולהשפיע וגם את הקטנים להקשיב ולכבד את הגדולים מהם. העבודה חייבת להיעשות מתוך שלוה ואחדות ולא חלילה מתוך תחרותיות "של מי יותר יפה" וכדומה. הכיוון צריך להיות "לכולכם יצא מקסים". כל אחד לפי גילו. לא שייך להושיב ילדים, לתת להם הדרכה וללכת. כיון שישנן כמה אבני נגף שעלולים לקלקל את האווירה, לדוגמא – הפירגון והחיזוקים התמידים הכרחיים כדי למנוע ייאוש ממחשבה של חוסר הצלחה. בנוסף פירגון על האחדות והחסד איך שאחד נותן לשני מהצבעים שלו וכדומה. מניעת הקנטות או מריבות שלרוב מתפתחות מקינאה. הקפדה על סיום העבודה ניקיון וארגון המקום.
חלק שני- שינוי האווירה תורם רבות להתחדשות וסיפוק, לכן מאוד חשוב מידי מספר ימים לצאת מהבית לטיול יומי או אם ניתן אז גם למספר ימים, חשוב להזכיר כי לא רמת בית המלון תקבע את רמת סיפוק המשפחה. לפעמים טיול לחורשה יפה ושקטה ששם משחקים עם הילדים, הולכים קצת רגלי ( כמובן כשאבא ואמא עם כובע קסקט שזה תורם לאווירה).
אוכלים קצת ממתקים ומצטלמים. תיראו שהילדים יחזרו מרוצים מאוד.
לגבי מספר הנסיעות והאטרקציות ( במיוחד כשיש ילדים בוגרים) חשוב שההורים יחליטו על סכום המוקדש לחופש שאותו לא עוברים. אם יש ילדים בוגרים, כדאי לשתף ולהתייעץ איתם על מגוון אטרקציות שקיימות ולגוון, כך שכל מס' ימים יטעמו מאטרקציה או שניים, בתנאי שכל ההוצאות במסגרת שקצבנו מראש. אם נחיה בלי חשבון, מהר מאוד הסיפוק עלול להיהפך למתח ועצבים כיצד לפרוע את החובות.
כלל חשוב- לא העיקר הכמות, אלא האיכות. הרגשת הביחד, הרוגע והאיחוד המישפחתי. ארוחה משפחתית פשוטה בחיק הטבע, באחדות מהנה הרבה יותר מאשר אווזים על האש בבית כשאין תחושת אחדות.
וכבר אמר החכם מכל אדם: "טוב פת חרבה ושלווה בה מבית מלא זבחי ריב"(משלי י"ז,א')
שנזכה בע"ה לחופשה מהנה ומועילה לקראת השנה החדשה הבעל"ט.

הרב אביאל עמשלם שליט"א
יועץ נישואין וחינוך ילדים "זיו התורה"

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

סגור לתגובות.