האם לשמור את הילד "סטרילי"

אחת הסוגיות הקשות בחינוך היא האם לשמור על הילד מסביבה שלילית, או אדרבא לתת לו להתנסות, להתמודד ולהתחשל ? בפרשת 'וירא' שקראנו לא מזמן, התורה מספרת שהיו לאברהם אבינו שני בנים יצחק וישמעאל, שרה הבחינה שישמעאל שהיה גדול יותר, מלמד את יצחק עבודת אלילים וגילוי עריות, שהם מעשים שהנפש לא תסבול, מייד ניגשת שרה לאברהם ואומרת לו "גרש האמה הזאת ואת בנה" (בראשית כא, י'). זה היה אחד הנסיונות הגדולים לאברהם אבינו, ותגובתו הייתה "וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו" (שם י"ב) מסבירים המפרשים שנקודת הויכוח בין אברהם לשרה הייתה האם להשאיר את ישמעאל, בתקווה שיצחק עם החינוך הטוב של הבית יתמודד עם מעשיו השליליים של ישמעאל, או לגרש את ישמעאל, ולא לסכן את חינוכו של יצחק.

מי הכריע בוויכוח המשמעותי הזה?. הקב"ה בעצמו הורה כיצד עליהם לפעול בפתרון השאלה שעמדה בפניהם, שנאמר, "ויאמר ה' אל אברהם כל אשר תאמר אליך שרה, שמע בקלה" (שם י"ב) נכון שאמו של ישמעאל, גויה הייתה, אך אביו אברהם הוא אבי האומה הישראלית, האדם שלזכותו נזקפו זכויות רבות של השבת רבים בתשובה, ואם יש ליצחק הורים צדיקים שכאלו, מה הפחד שיתקלקל?! אלא מכאן אנו למדים שילד הוא ילד, בטבעו הוא סופג לתודעתו את הדברים המתרחשים סביבו בתמימות, הוא נוטה להתפתות יתרה, ובנוסף הוא חסר נסיון. כך שודאי שכל מה שהילד שומע ורואה חייב להיות בשליטתנו המלאה, וודאי שהדברים משפיעים על נפשו ועל אישיותו, ועלינו למנוע ולצמצם את הדברים השליליים שבסביבתו.

המציאות העגומה שבדורנו והירידה המוסרית שאנו עדים לה, מוכיחים בעליל שהגישה המתירנית הדוגלת במתן חופש כמעט מוחלט לילד, בטעות יסודה, כדי להיות יעילים, הורים חייבים להיות מסוגלים לתפוס פיקוד. המשפחה היהודית אינה משפחה דמוקרטית. לפני שנים, מספר מומחים לענייני הורות תמכו ב"ישיבות משפחתיות", בהן כל חברי המשפחה יושבים סביב השולחן ומצביעים על הנושאים והכללים במשפחה. בישיבות כאלה, לכולם יש משקל שווה. אמנם, חשוב לאפשר לילדים להביע את רגשותיהם ורצונותיהם, אולם חשוב יותר שההורים יהיו הסמכות המקבלת את ההחלטה הסופית. ביהדות, הורים מקבלים את סמכותם מהקב"ה. על הילדים מוטל לכבד את הוריהם ולהוקירם. על ההורים, בתורם, לגדל ילדים באהבה, רגישות וחוכמה. כהורים, עלינו לגשת למילוי תפקידנו בביטחון. ילדינו צריכים להרגיש שאנו יודעים מה אנו עושים. הגישה התורנית שיש לשמור ולגנן על ילדינו ולייצר להם גבולות היא הגישה הנכונה שהוכיחה את עצמה במשך דורות, והיא שסייעה לעם היהודי לשמור על יחודיותו בכל הגלויות והטלטלות העזות שעברנו.

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

סגור לתגובות.