הבית היהודי – בין פסח לשבועות

בשעה טובה חגגנו את חג הפסח – חג החירות וכעת אנו מתכוננים לחג השבועות, חג מתן תורה. שבעה שבועות מחברים בין פסח לשבועות. המספר 7 מרמז על 7 ימי הטהרה שביהדות. מנהג ישראל ללמוד בימים אלו את משניות "פרקי אבות", העוסקות בתיקון מידות האדם, שזו בעצם תכלית חיינו.

הגאון מוילנא כותב שאפילו לימוד תורה שאין ערוך לערכה, בכל זאת תכלית לימוד התורה היא להגיע דרכה לתיקון המידות.

רבותינו מרבים להדגיש שעיקר עבודת המידות היא בבית. משום שבחוץ, יש לכל אדם דחף להציג ולהיראות רק במיטבו ולכן הוא עלול לשנוא את השכן אך כיון שהוא לא מגדף אותו, הוא משתבח: "אני בשכנות נפלאה עם כולם". הוא עלול לבעור בתוך תוכו וכשישאלו אותו: "האם אתה כועס?" הוא ישיב מיד : "בכלל לא". משום כך, אדם עלול אפילו לרדת ולהשלות את עצמו שהוא עולה. לעומת זאת, בבית , אדם נוטה להתנהג בטבעיות ולכן הוא גם יותר ער למה שקורה איתו באמת.
"האם אני באמת מכבד את אשתי או לא כ"כ"
" האם אני באמת שולטת על כעסי כשילדי לא שומעים בקולי, או לא בדיוק."
הלימוד המומלץ של פרקי אבות ע"י חז"ל, חשוב לכל יהודי בכלל ולבעל ואשה בפרט. כידוע שתכלית היציאה ממצרים, היתה כדי לקבל את התורה המורה דרכינו, כל אדם שעובד על עצמו בין פסח לשבועות, מגיע ל"חתונה" עם התורה עם הרבה יותר ערך, עם הרבה יותר קשר. איש ואשה שעובדים על עצמם בימים אלו, מתקדמים לקראת החתונה הפרטית שלהם ברמה גבוהה יותר. עם יותר כבוד, יותר ויתור, יותר איפוק ושליטה וממילא קשר יותר אמיתי ועמוק.

יתן ה' ונזכה כל בית ישראל לגאולה הכללית והגאולה הפרטית אצל כל אחד ואחד. ובע"ה נגיע ליום מתן תורה כמו שכתוב "כאיש אחד בלב אחד"

הרב אביאל עמשלם שליט"א
יועץ נישואין וחינוך ילדים "זיו התורה"

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

סגור לתגובות.