התרומה הגדולה ביותר של הורים לילדיהם

[heading style="1"]דעת גדולי המחנכים בדורנו היא שהתרומה הגדולה ביותר של הורים לילדיהם היא חום ואהבה… ילדים שקיבלו חום ואהבה בצורה תקינה, התפתחו טוב יותר מבחינה גופנית, רגשית ואינטלקטואלית[/heading]

כמה מרומם היה לשבת עם כל בני הבית בצל הסוכה, צילו של בורא עולם. וכעת כשהחורף בפתח וכולם דואגים לחימום הבית, במה נוכל לחמם את הלבבות של ילדינו הרכים, ובפרט בתקופתנו, בה הרוחות המנשבות בחוץ חזקות ומסוכנות? ההשלכה על נפשו של הילד יכולה להיות מסוכנת, כאשר ילד לא מוצא חמימות בבית, הוא מחפש אותה בחוץ, וברור שבחוץ הוא ימצא חמימות מהסוג הגרוע ביותר.
דעת גדולי המחנכים בדורנו היא שהתרומה הגדולה ביותר של הורים לילדיהם היא חום ואהבה. מחקרים פסיכולוגים מוכיחים כי ילדים שקיבלו חום ואהבה בצורה תקינה, התפתחו טוב יותר מבחינה גופנית, רגשית ואינטלקטואלית. כבר אמר זאת החכם מכל אדם בספרו הנפלא, משלי ט"ו: "שמועה טובה תדשן עצם" כלומר, מי שזוכה לשמועה טובה ואוירה טובה, גם עצמותיו מתדשנות.
חום ואהבה זה לא ממתקים, משחקים, דמי כיס וכד' אלא מזון לנפש, כמו נשיקות וחיבוקים, טיול בצוותא, זמן איכות. רבותינו אומרים שילד זקוק למינימום 10 דק' אישיות ביום, הוי אומר שאם יש לי ארבעה ילדים, אני חייב לפנות 40 דק' ביום בכדי להקדיש לכל אחד בנפרד 10 דק'. בזמן זה נאזין לילד, נטייל או נשחק יחדיו, לפי בחירתו, וכן לעיתים יידרש מאיתנו לשחק במשחקי ילדים. ככל שנשכיל לרדת לעולמו ה"תינוקי" וה"שטותי" של הילד כך נצליח להעלות אותו לרמת הערכים אליה אנו שואפים.
בבתים רבים ההורים כל כך עסוקים עד שנותרות להם רק דקות ספורות ביום לדבר עם ילדיהם, שיחות המסתכמות בעניינים טכניים בלבד, כגון שיעורי בית, אוכל, התארגנות לשינה וכד', התוצאה היא שהילד מרגיש שאין לו אבא ואמא חמים ואוהבים אלא מורה ומורה. מחקרים מלמדים כי הקשרים הרגשיים של בני הבית האחד אל השני הולכים ומצטמצמים באותו יחס שבו מתרבות שעות העבודה מחוץ לבית ושיחות הטלפון בתוך הבית, גם בגלל שהדבר מפחית מהשיחות בין בני הבית וגם ממלא ומרווה בחוויות רגשיות, הגורמות לבני המשפחה להיות פחות תלותיים רגשית אחד בשני.
מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, אמנם אנו עמלים, כידוע לכל הורה, אך אל לנו לחפש חיים קלים או לתרץ את הזמן המועט שאנו מקדישים לילדינו בטיעונים שונים ומשונים, שהרי ברור שההשקעה הנדרשת מאיתנו היום תזכה אותנו באושר המיוחל מילדינו ואם לא נשכיל לעשות זאת היום, נאלץ להקדיש זמן רב יותר לתקן את אשר נתקלקל באשר לא עמלנו בזמן הראוי.

הרב אביאל עמשלם שליט"א
יועץ נישואין וחינוך ילדים "זיו התורה"

כתבות נוספות:

סדנת שיעורים של הרב אבנר קוואס בזיו התורה

תוכניה ערב שבועות תשע"ו

תוכניה למדרשת שבילי שושנים חודש כסלו תשע"ו

ח' טבת תשע"ה- שיעור של הרה"ג אייל עמרמי בזיו התורה

שיעורים המתקיימים בחודש חשוון תשע"ה במדרשת שבילי השושנים

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה לחודש אלול תשעד

מדרשת שבילי השושנים- תוכניה חודש תמוז ע"ד

ביחד, בלב אחד!

סגור לתגובות.